TNT maakte vanochtend bekend dat er een afnemende vraag is naar
luchtvrachtvervoer. Voor het vierde kwartaal voorziet het bedrijf druk op
dit onderdeel. Daarom heeft het bedrijf besloten te bekijken wat er bij
luchtvaarttak kan veranderen.

De daling van het aantal orders, wijt TNT aan de huidige economische
crisis. Algemeen directeur Peter Bakker merkte eind juli al op dat "vanwege
de gestegen brandstofprijzen er een ontwikkeling te zien is binnen de
transportvormen."

Vanwege de hogere kosten zouden klanten minder voor luchtvervoer kiezen en
meer voor transport over de weg. TNT wil bepaalde delen van het luchtnetwerk
vervangen door wegverbindingen.

Dat betekent dat snijden in de luchtvrachtafdeling een optie is. "We
bekijken een pallet aan opties om het één en ander te optimaliseren",
liet een woordvoerder weten. Dat meer vervoer op de weg dan mogelijk ten
koste gaat van luchtvrachtoperaties, werd niet ontkend.

Analist Axel Funhoff van ING Wholesale Banking laat weten dat er volgens hem
bij TNT Airways "nog voldoende optimalisatiemogelijkheden zijn".
De analist verwacht echter niet dat TNT met de vanochtend prijsgegeven
volumedruk, de vloot nog verder zal uitbreiden. "Wellicht zet het
bedrijf zelfs een aantal toestellen in de etalage."

Behalve pakjes vervoert TNT Airways ook passagiers. Het bedrijf laat
weten in bezit te zijn van in totaal 47 toestellen, waarvan achttien geleast
zijn en twee gecharterd. Zo komt het voor dat de heenvlucht gevuld is met
vracht en het toestel op de terugweg vol zit met passagiers. In totaal zijn
620 personen werkzaam bij TNT Airways.

De thuisbasis van TNT Airways is in Luik. En het onderhoud wordt gedaan door
KLM Engineering & Maintenance.

Op het Damrak daalde het aandeel TNT omstreeks 12.00 uur met 8,5
procent. "De markt reageert in het huidige sentiment extreem op slechts
nieuws", aldus analist Funhoff. Hij wijst erop dat het expressonderdeel
altijd een risico met zich meedroeg, waar volgens hem al geruime tijd op
gewezen werd.

TNT zal tijdens de analistendag op 4 december verdere besparingen bij het
express-onderdeel toelichten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl